A
Volvo a V70-es bevezetésekor a várt siker érdekében
szakított a 850-es modell óta szinte jelképként
elfogadott kocka-formával, és mintegy előhírnökként
szánták az általános rendeltetésű, négykerék
meghajtású Cross Country modellhez, valamint a V90-es
néven bevezetni kívánt terepjáróhoz. A cég szerint
négy fő oka volt az új dizájn kialakításának. Először
is az új V70-es modellt sportosnak és mégis kényelmesnek,
másodszor erősnek és ennek ellenére üzemanyag-takarékosnak,
harmadszor ?ellentmondást nem tűrőnek és mégis
elegánsnak, végül és mindenekfelett pedig rendkívül
biztonságosnak szerették volna tudni. A Volvo S80-as tömzsi
formájú formatervéből kiindulva a V70-es nagyon is
hasonlít szedán elődjére számos külső és belső
szerkezeti megoldás tekintetében. Valójában a V70-es
jó pár centivel rövidebb a konkurens gyártók hasonló
kategóriáinak európai képviselőinél, ami a
szerkezetet mechanikailag némileg ellenállóbbá
teszi.
A szérián belül négy modell hozzáférhető a nagyközönség
számára: a standard 2.4T,
a nagyobb teljesítményű T5, a dízel 2.5D és a Cross
Country. A T5, a 2.5D és a 2.4T elsőkerék-meghajtású,
míg az Cross Country természetesen négykerékhajtással
és masszívabb útfekvéssel rendelkezik. Az utóbbi két
típus meghajtásáról öthengeres, kisnyomású turbó-befecskendezéses
2.4 literes motor gondoskodik. A motor teljesítménye
5100-as fordulatnál mintegy 193 LE. Ötsebességes
automatikus és speciális ?téli opcióval ellátott váltóművével
a 2.4T 100 km/h-es sebességre mintegy 8 mp alatt
gyorsul fel, miközben vegyes használatban 9.5 litert
fogyaszt. A nehezebb Cross Country modellek némileg
(kb. fél másodperccel) lassabban gyorsulnak és kissé
pazarlóbban bánnak az üzemanyaggal is. A legtöbb
boldog V70 tulajdonost ez a motor ki fogja elégíteni,
persze hála a Volvo mérnökeinek, akár a T5-ös erősebb
motorját is élvezhetjük a V70-es kasznijában. A
sportosabb T5-ben egy 240 LE-s, 2.3 literes öthengeres
turbó motor munkál. Ennek segítségével manuális
sebességváltás mellett a 100 km/h-t 7 mp alatt éri
el a gépkocsi.
Míg ezek az érvek meggyőzőek lehetnek egy kombi családi
autóra nézve, a T5 forgalomban mutatott viselkedését
talán kevésbé találnánk lenyűgözőnek. A normális
motorterhelést kihasználva a turbórendszer nyilvánvaló
kihagyásait vehetjük észre gyorsítás közben még
akkor is, ha lapos gyorsulási görbével próbálkozunk
2400 rpm-ről 5200 rpm-ig, elég időt hagyva a felpörgéshez.
Akár lágyan, akár padlógázzal gyorsítunk, az autó
menete akadozó, és minél melegebb van odakint, annál
rapszodikusabb az autó viselkedése is. A 3000-es
fordulatszám elérése után a húzóerő fokozatosan
visszaáll az elvárható mértékre.
|
|

Csomagtere 1610 literesre növelhető
|
|
Kézifékes
indulással némileg korrigálható ez a viselkedés, de
a legtöbb vásárló nyilván nem ilyen stílusban kívánja
autóját vezetni. Közepes sebességek mellett a T5-ös
motorja egészen jól viselkedik, de nem elég meggyőző
a motor teljesítménye, akárcsak az indulásnál.
A V70-es kiváló útfekvését a független négykerék-felfüggesztés
biztosítja, elől MacPherson-elrendezésű merevítéssel,
illetve aszimmetrikusan rögzített rugókkal és
hidraulikus lengéscsillapítókkal, míg hátul hasonló,
az alumínium alvázhoz rögzített elemekkel. A T5-ös
javított ABS rendszerrel kerül forgalomba, ami nagyobb
féktárcsákat és új elektronikus fékerő-elosztó
berendezést foglal magában. A V70-es menettulajdonságai
a tesztek során meggyőzőeknek bizonyultak; a felfüggesztés
kiválóan funkcionál még rázósabb utakon is.
Nagyobb sebesség és rosszabb útviszonyok mellett kiválóak
a fékek is; gyorsan és megbízhatóan lassítják le
az autót. A Volvo méréseinek megfelelően 100 km/h-s
sebességnél a fékút mintegy 40 m. Városi
forgalomban azonban nem érződik ez a magabiztosság a
javított specifikációk ellenére sem. Túl mélyen
kell benyomni a pedált, mielőtt hatásos fékerőt érezhetnénk,
a tesztek szerint az esetek jó részében többször is
nyomást kell kifejteni a pedálra ilyen körülmények
között, mielőtt a fékpofák megfognák a tárcsákat.
Ráadásul a megnövelt fékfelületek a szokásosnál
nagyobb mennyiségű fékporral terítik be a kerekeket,
ami már rövidebb távon is a gumiabroncsok rovására
megy. Talán itt lenne az egyik legkomolyabb javítanivaló,
mivel a városi vezetés kényelem- és biztonságérzete
ezáltal nagymértékben csökken.
A menetfekvés a kátyús utak kivételével minden felületen
sima és egyenletes, talán jobb minőségű gumikkal és
a sport helyett normálfelnivel lehet javítani a problémán.
Egyébként a V70-es jó munkát végez az út
egyenetlenségeinek kiszűrésekor az abroncsmérettől
függetlenül, bár ezt az úttal való intenzívebb ?kommunikációt
néhány sportosabb stílusú vezető nyilván hiányolni
fogja, amit mondjuk egy BMW ülésében érezhetne.
Az utastér és az ülések kényelmes kiképzése sem
idézi a hagyományosan durvább német kiképzést.
Egyszerre kielégítő és egyben osztályon felüli is;
az első székek fűtöttek és bőrborításúak. A
komfortfokozatot számtalan beállítás emeli, amellyel
bármilyen pozícióban rögzíteni lehet az ülések
elemeit, ámbár a manuális megoldások talán már egy
kicsit idejét múltak. Az elektronikus rendszer háromféle
ülés- és tükörpozíció automatikus tárolására képes,
igaz a kezelőszervek nehezen hozzáférhetőek a vezető
részéről ülő pozícióban.
A műszerfal kellemesen kivitelezett, egyszerűsített,
mégis első látásra bonyolultnak tetsző vezérlőelemekkel
van felszerelve, amelyek azonban a gyakorlat során
felettébb kézhezállónak bizonyulnak.
|
|

Elöl megfelelő, hátul kevés a hely
|
|
Extrafelszerelésként
találkozhatunk itt autohifi sztereo- és klímaberendezéssel,
a légrendszer működését mutató piktogrammal,
valamint egy nagy tudású navigációs berendezéssel
is. Ez utóbbi a kormánymű fölé van helyezve, eleve
kizárva ezzel annak lehetőségét, hogy az anyósülésen
ülő kezelhesse a beállításokat. Talán azért is érdemes
néhány szót ejteni ez utóbbiról, mivel az újonnan
bevezetett GPS rendszer immár Magyarországon is lehetővé
tette ezen berendezések használatát, természetesen a
megfelelő szoftverkövetelmények teljesülése
mellett.
Az első ablakok elektromos működtetésűek, a naptető
egyetlen érintésre nyílik vagy záródik. A kiegészítő
tartozékként beszerelhető Dolby Sztereo rendszer
szintén minden igényt kielégít.
A hátsó ülések azonban kevésbé kényelmesek; ha az
elülső székek teljesen hátra vannak tolva, akkor
aligha akad olyasvalaki, akinek lábai erőltetés nélkül
elférnének ott. A gyermekülések beszerelésnek nehézsége
is igazolja ezt, amit bizonyos üléspozíciók mellett
elég nehéz biztonságosan rögzített helyzetbe hozni.
Persze a V70-esben alapfelszerelésként található
ISOFIX rögzítés a gyermekülésekhez, illetve a
kereskedésben kérésre speciálisan ehhez a modellhez
tervezett székkel is kiszolgálnak. Nyilván ez is az
ügyes üzletpolitika eredménye.
Az utastér térkihasználtsága és tárolókapacitása
rendkívül kényelmesnek mondható. CD tartó, ajtózsebek,
átlagosnál nagyobb kesztyűtartó, parkolójegy-tartó
és ezernyi más apró kényelmi funkció is felfedezhető.
Egyetlen jelentős disszonancia a belső borítás
anyagainak olcsósága.
Az utastér kihasználtságához hasonlóan jó a
csomagtér kiképzése is; a hátsó székek és az anyósülés
előrehajtásával szinte furgonnyi rakteret kapunk,
elejétől végéig majd 3 méter hosszban, míg csak a
hátsó ülések előrehajtásával 1610 literes csomagtér
nyerhető.
Végezetül összegzésként csak annyit, hogy a Volvo
V70-es típusú gépkocsiban egy egészen jó tulajdonságokkal
felruházott autót ismerhettünk meg, ami azonban
bizonyos paramétereket tekintve nem egészen elégíti
ki a kategóriájában és árfekvésében elvárható
szintet minden téren, ám a kényelmes, és kétségkívül
biztonságos vezetés és közlekedés élménye valószínűleg
minden jövendő tulajdonost bőségesen kárpótol
majd.