A
Renault úttörő szerepet játszott az egyterűek kategóriájának
kialakításában mikor megjelent a piacon a Scenic-kel,
s úttörő volt akkor is, mikor kihozta ennek a típusnak
a négykerék-meghajtású változatát. A markáns kinézetű
autó sikeres koncepciónak bizonyult.
Kialakítás
A Renault Scenic RX4 egyfajta átmenet átmenet a személygépkocsi
és a négykerék-meghajtású terepjáró között.
Igaz a Renault már próbálkozott néhány újítással,
a hagyományossal való szakítással, hiszen az Espace
minibuszt is kihozták már összkerekes változatban.
Ez utóbbit persze nem terepre tervezték, viszont az
RX4-es magasságát jócskán megemelték, illetve az
alját is erősebbre és strapabíróbbra képezték ki.
Ezen felül speciális bevonatot is kaphatunk, ha ezt a
modellt választjuk, mégpedig négy színben (ez a hét
alapszínen kívül választható persze), hogy a kisebb
ütközésektől, karcolásoktól megvédjék az autót.
Meghajtás
Az RX4-es egy vonzó kocsi, amit az igen népszerű
Scenic-ből alakítottak ki, mégpedig igen jó eredménnyel.
A négykerék-meghajtású rendszer lelke a motor erejének
80%-át az első kerekekre irányítja. Ez az arány
persze akkor nem érvényes, ha az első kerekek
stabilitása nem kielégítő, hiszen ilyen esetekben a
hátsó kerekek kapnak több erőt, hogy kisegítsék az
elsőket, s biztosítsák a biztonságos haladást.
De nem beszélhetünk egy hagyományos terepjáróról
sem, hiszen nincsen kidolgozva a kapaszkodáshoz szükséges
alacsony fokozat, illetve a blokkolásgátló fék nem lép
működésbe, hogy a kocsit lassítsa hegyen lefelé
(ahogy ezt a Land Rover Freelander teszi.)
Pótkerék
A pótkerék az RX4-es csomagtartóján, vagy mondhatjuk
azt is, hogy ötödik ajtóján található, akárcsak
egy Jeep-nek. Ezáltal nem csupán a külseje válik
vonzóbbá, hanem komoly helyet ad vissza a csomagtérnek,
hiszen ha ez ott lenne elhelyezve, akkor bizony nem dicsérhetnénk.
Belső
Az RX4-es belső utastere nagyjából megegyezik egy
normál Scenic-ével. Ez öt ülést jelent, amiből a hátsó
három könnyen lehajtható, dönthető, s így meglehetősen
nagy rakteret varázsol.
Mindezekkel együtt a modell nem a terepjárókra hasonlít
ebben a tekintetben sem, hiszen belső felépítése sem
olyan, mint esetleges versenytársaié. De nem is azt
tervezzük ezzel a kocsival, hogy nekivágunk egy
Szahara túrának.
Vezetési élmény
Az autó két motorváltozattal kapható: egy 140 lóerős
16 szelepes 2 literes motor, illetve az 1.9 literes
direkt-befecskendezős 105 lóerős dízel. Vezetéskor
a hozzáértők biztosan érzékelnék a kettő közötti
különbséget, hiszen a benzines változat erőteljesebb,
s kanyarvétele is sokkal kiegyensúlyozottabb.
|
Pótkerék az ötödik ajtón
|
|
Az
új direkt-befecskendezős dízel kidolgozottabb, mint
elődjei, de azért sose csapna be minket, s nem hinnénk
még véletlenül sem, hogy benzinest vezetünk.
Mellette szól viszont az, hogy kevésbé szomjas, mint
benzines társa. Ez pedig komoly érv azok szemében,
akiknek nem csak a sebesség számít.
Itt kell elismernünk azt is, hogy a Scenic tervezői
nem egy igazi terepjárót szerettek volna létrehozni,
de sokak szerint ez a típus legjobbra sikerült változata.
Külsőre kicsit szokatlan, de igazán kellemes benne ülni,
akárcsak a többi Scenic-ben. Az ülések kicsit
magasabbra vannak helyezve, mint a standard modellben. A
rezgéseket és rázkódásokat jól elnyeli, s a
kanyarokban a nagy kerekek igen jól tapadnak az út felületéhez.
Az RX4-es sokban hasonlít elsőkerék-meghajtású társaihoz
is, hiszen nagyon kellemes utazást biztosít a benne ülők
részére, illetve nagyon praktikus is. A csomagtartója
hatalmas, a három hátsó ülés variálhatósága még
ezt növelni is tudja.
Mindent összevetve, egy igen vonzó családi autót látunk
benne, de nagy visszatartó ereje lehet az ára.