Ha egyszer beül, többé
nem akar kiszállni. ezzel a szlogennel sokszor találkoztunk
egy japán autómárka hirdetéseiben, de ez a mondat méginkább
jellemző azokra, akiknek sikerül egyszer egy Speedster
volánja mögé kerülni. A sportautóban átérezhető
az, amit a vezetés élményeként szoktunk emlegetni.
Nem meglepő, hogy a Sláger Rádió népszerű műsorvezetője,
Boros Lajos is kifejezetten örült annak, hogy nemrégiben
a Sztárok a Hungaroringen elnevezésű rendezvényen őt
sorsolták össze a Opel Speedsterrel, s így néhány kört
megtehetett a Lotus angliai üzemében készülő
kocsival (a típust az Opel a nagy múltú angol céggel
karöltve fejlesztette ki). De mitől is olyan jó a
Speedsterrel autózni?
1.1 méteres magasság
A tervezők szándéka az volt, hogy igazi élményautót
alkossanak. Ennek érdekében csak arra ügyeltek, hogy
a kocsi menettulajdonságai kiemelkedőek legyenek, s a
kényelmi tényezőkre, mint lényegtelen dolgokra,
szinte egyáltalán nem is fordítottak figyelmet.
A cél megvalósításához a közepmotoros elrendezést
választották, amivel a kocsi súlypontját a autó
tengelyvonalainak metszéspontjához igyekeztek terelni.
Azért, hogy ez a súlypont minél lentebb is kerüljön,
alacsonyan helyezték el a padlólemezt, s a Speedster
magasságának már alig több, mint egy méternél határt
szabtak. Ezek a tulajdonságok megalapozták a jó útfekvést,
de ezzel még nem elégedtek meg a konsruktőrök, s a jó
kanyarstabilitás érdekében széles (elöl: 1450, hátul:
1488 mm-es) nyomtávot szerkesztettek.
|
|
Magassága mindössze 1112 mm
|
|
Ehhez
szintén széles Bridgestone sportabroncsok társulnak,
elöl 175-ös, míg hátul 225-ös mérettel, amelyeket
kovácsolt kerékagy kapcsol a vázhoz, kettős
keresztlengőkaros, csavarrugós, gáztöltésű lengécsillapítós
futóművön keresztül.
Az autó vázát extrudált alumínium elemekből, műgyantával
történő ragasztással állítják elő. Az extrudálás
azt jelenti, hogy a forró (de nem az olvadáspontig hevített)
könnyűfémet egy nyíláson nagy nyomással átpréselik,
majd megfelelő hosszúságúra vágják. A művelet után
az alkatrész nagy hajlító- és csavarószilárdsággal
rendelkezik.
A karosszéria vázához hasonlóan a burkolóelemeket
is olyan anyagból kellett kialakítani, amely kis súlyt
eredményez, nevezetesen üvegszál-erősítésű műanyagból.
Egyes elemeket itt is ragasztással rögzítenek az alvázhoz,
míg a mozgatható burkolatokat (ajtók, fedelek)
csavarozással.
Ezek együttesen 870 kilogrammos önsúlyt adnak, ami a
motor 147 lóerejével párosulva kitörő dinamizmust
sejtet.
Gyorsulása: 5.9 másodperc
A 147 lóerős teljesítményt az Opel Astra Coupe-ban már
bemutatkozott 2.2 literes, négyhengeres ECOTEC motor
szolgáltatja, melynek 203 Nm-es nyomatéka 4000-es
fordulatnál áll rendelkezésre. Az erőforrás szintén
könnyűfém kialakítású, így súlya hűtőfolyadék
és motorolaj nélkül 138 kilogramm.
|
|
Belül is sok az alumínium
|
|
Ezek
a paraméterek 217 km/h-s végsebességet és 5.9 másodperces
gyorsulást (100 km/h-ra) tesznek lehetővé, jól szolgálva
a sportos autózást.
Puritán belső
A vezetési élmény tehát a fentiekből adódik, s
most ejtsünk szót a Speedster puritánságáról, ami
a belsőre tekintve igazán szembetűnő. Ne keresse
senki a központi zár, vagy az elektromos ablakemelő
gombját, hiszen - sok minden egyéb mellett ezeket sem
fogja megtalálni.
Van viszont a külsővel összhangban álló, szögletes
formákat mutató, alumíniummal díszített belső. A
legjellegzetesebb ezen a területen a mindössze 320
milliméteres Momo kormánykerék, amely kis mérete
ellenére teljes légzsákot rejt, s amelyet természetesen
nem szereltek fel szervóval, hogy a vezető jobban érezze
az utat. Egy másik jellegzetes dolog az indítógomb. A
Speedster nem személyautósan slusszkulccsal, hanem
versenyautók módjára, gombnyomásra indul.
Az egyszerűséget addig a pontig fokozták a konstruktőrök,
hogy az utas (a vezetőjéhez hasonlóan kompozit
anyagokból készült, s jó tartást adó) ülését már
úgy alakították ki, hogy azt nem is lehet állítani,
teljesen fix. Az egyetlen mód arra, hogy elhelyezkedését
valamennyire tudja javítani az, ha állítja az előtte
található lábtartót. Erre a meredek kanyarvételek
előtt szüksége is van.
Az ülések mögött találjuk a vászontetőt, melyet
egy speciális tokban helyeztek el. Még hátrébb a kétszemélyes
sportautóhoz szabott kétszemélyes, 206 literes
csomagtartóval találkozunk.
|
|
Csak a vezető ülése állítható
|
|
Ez
a méret arra elegendő, hogy egy rövid kiruccanás apró
poggyászait be lehessen pakolni.
Forma-1-es biztonság
Egy sportkocsi nagyobb dinamizmusa, nagyobb veszélyt is
rejt magában, így igazán fontos figyelmet fordítani
a biztonsági tényezőkre. Ezt hivatott szolgálni (a már
említett légzsákon kívül) a blokkolásgátlóval
szerelt, 288 mm átmérőjű tárcsafék, mind a négy
keréken. Ugyancsak jó szolgálatot tehet a Forma-1-es
autók mintájára konstruált első ütköződoboz,
amely frontális ütközéskor elnyeli a fellépő
energiákat. Oldalütközéskor ugyanezt a szerepet tölti
be az ajtókat kitöltő hab. Felborulás esetén pedig
a bukócső kap védekező, védő feladatot.
A kevesebb, több
A Speedster exkluzivitását azzal szeretné megőrizni
az Opel, hogy korlátozza gyártási sorozat nagyságát.
Ez konkrétan évi háromezer autót jelent, amiből kétezret
Angliában, illetve Németországban szeretnének értékesíteni.
Hogy a vevők még inkább úgy érezzék, kocsijukból
csak egy van, minden modell műszerfalán ezüstplakettet
helyeznek el, ami többek között a gyártási számot
tartalmazza. Aki pedig megveszi az autót, az a nap nagy
részében leginkább azt szeretné, hogy ezt a műszerfalat
lássa maga előtt, s minél tovább élvezhesse a vezetés
élményét.