Mazda
MX-5
Teszt
Az
utóbbi 12 évben te voltál a bálkirálynő, akinek
mindenki dicsérte a szépségét, éles eszét és
szellemességét. Mígnem új versenyzők kerültek az
utadba. Természetesen nem olyan csinosak, mint te,
azonban sok más jó tulajdonsággal előznek meg. Mit
lehet tenni? Kellett neked a verseny?
Ha nem is kellett válaszolhatnák a Mazdánál -, de ha
már megtörtént, akkor fejleszteni kell. A Mazda MX-5-ösön
azonban nem volt sok helye a tökéletesítésnek. A típus
megjelenése óta könnyedén újraélesztette az érdeklődést
a kétüléses nyitott sportkocsik iránt, és egy parányi
vibrálást vitt a 90-es évek szénpor szürke évtizedeibe.
Manapság majdnem minden gyártónak van egy nyitott
sportkocsi az "istállójában" vagy tervezi,
hogy legyen, és fogadjunk, hogy a MX-5-re néznek
inspirációért. A 99-es újratervezés briliáns volt,
tökéletesítve a már előzőleg is kitűnő alkotást.
A 2001-es modell egy fantasztikus autó továbbfejlesztése.
A nagy újság a 6 lóerős növekedés, ami a változtatható
szelepszabályozásnak (VVT) és a kompressziós arány
9,5:1ről 10,0:1re emelésének köszönhető.
Bár némileg laposabb a forgatónyomaték görbe és
teltebb a kipufogó hang (mint egy kamasz, amikor mutál),
nem mondhatnánk, hogy a teljesítménynövekedés óriási
hatással lenne a mindennapi autóvezetőkre. A csúcsteljesítményt
a korábbi 6500 ford/perc-nél följebb, 7000 ford/perc-nél
éri el, és valóban túl kell szárnyalnia azt, hogy
Ön elkötelezze magát a VVT mellett. Ha egyszer eljut
a csúcstartományba, készüljön fel a magasabb sebességre
kapcsolásra 7200 ford/perc-nél bekapcsol a fordulatszám
korlátozó. Ezzel a 200 fordulatos ide-oda játékkal
nem fogja mindezt sokáig élvezni. De gondolom nem azért
vásárol MX-5-öst, hogy megnyerje a Monte Carlo Grand
Prix autóversenyt.
A Mazda MX-5 kitűnően összhangba tud
kerülni 'hajtójával'.
|
Nem,
Ön inkább a megszokott fürgeségéért vásárolt egy
dinamikus autót, melynek jellemzői nem utalnak előkelőségre,
viszont életörömre, a géppel való tökéletes összhangra
igen és arra az érzésre is, hogy a kocsi azt teszi,
amit Ön akar, vagy ahogy a Mazda specialisták
terjesztik ?a ló és hajtója közötti összhang-ra.
Az első és hátsó független lengőkaros felfüggesztésből
adódóan az autózás olyan feszes, mint még soha. A
gyár szakemberei ezen kívül hangsúlyozzák a már
eddig is kitűnő tárcsafékeket, melyek méretét megnövelték
a lóerők növekedéséhez igazodva.
Az elődhöz képest az új MX-5-ösben 16%-kal nőtt a
hajlító-, és 22%-kal a csavarószilárdság. Ettől függetlenül
azonban szembeötlő a motorház rázkódása, ami jól
észrevehető az út kisebb-nagyobb egyenetlenségein.
Az egyensúlyról beszélve, számos apró változtatás
eredményeként a súlyelosztás most a tökéletes:
50/50, szemben a 2000-es modellek 52/48 elülső súlyponteltolódásával.
Így még nagyobb öröm az MX-5-össel bevenni egy
kanyart. A kormányzás továbbra is precíz, éles és
közvetlen.
S említettem már, hogy az autó 6-sebességes váltóval
is kapható? Bár gondolhatnánk, hogy több sebességfokozatra
van szükség a fordulatszám alacsonyan tartásához
(100-al haladva az autópályán, még mindig 3500-on
forog), sokkal jobb menettulajdonságot fog mutatni közúton
haladva, mint az 5-sebességes. A váltó tökéletesen
illik a kézbe, a váltások borotva élesek, a reakció
azonnali.
A belsőt tekintve meg kell említenünk az elülső műszerfal
finom módosítását, egy szögletesebb levegőnyílást.
Bár feltételezhetően egy ötszöget próbál formálni,
ami a Mazda termékek védjegye, mégis inkább négyszögre
hasonlít. Az első fényszórók kissé nagyobbak, mint
a hátsó lámpák, de a változtatások elhanyagolhatók
és a MX-5 megőrizte eddigi kecses vonalait.
|
|

A súlyelosztás aránya: 50/50%
|
|
Előnye
a többi nyitott sportkocsival szemben, hogy az MX-5 életképesebb
autó. A kb. 100 l-es csomagtartóba egy hétre való élelmiszert
vihet magával, s mégsem kell tartania az esztéták gúnyolódó
tekintetétől.
Belül új csinos, fehér alaplapú műszereket talál,
króm gyűrűvel körülvéve, éjszaka vörös fénnyel
világító számokkal. Az MX-5 alapváltozatának ülései
egy új fekete szövettel vannak borítva. Az jobban
felszerelt változat bőr huzata most perforált.
Az autós egyaránt kényelmesen érezheti magát az
1999-es MX-5-ös üléseiben, és a sportosabb új vezetőülésekben
is. A középső konzolt áttervezték, régebben a
nyitott konzol akadályozta a sebességváltást.
Felszereltségét tekintve a sportautó 1.8-as változata
tartalmaz többek között blokkolásgátlót, két légzsákot,
szervokormányt, indításgátlót, központi zárat,
elektromos ablakemelőt, könnyűfém felnit, manuális
vászontetőt. Ezek olyan kiegészítők, amiket el is várunk
egy ilyen kategóriához tartozó járműnél.
Összegezve az eddigieket: biztos, hogy egy kétüléses
nyitott autónak korlátozott a vonzereje. Hiányzik a
funkcionalitás, és mindazoknak, akik kerülik a friss
levegőt, inkább szenvedés, mintsem élvezet az autó
vezetése. Azonban ha élvezi, hogy összekuszálódik a
haja, perzseli a nap és csíp a szél, akkor az MX-5 az
egyik legjobb választás.
Forrás: Kicsikocsi.hu
Szólj
hozzá a fórumban!
|