A 330xi az első összkerekes
szedán, amit a BMW az elmúlt tíz esztendő során gyártott.
Ugyanazt a technológiát alkalmazták itt is, mint a
luxuskivitelű sport-haszongépjárműben, az X5-ösben. A
legutóbbi 3-as szériába tarozó modell, amit összkerékhajtással
gyártottak, az a 325xi volt, ami még 1983 és 1991 között
gördült le a német gyártósorokról.
Normál körülmények között a rendszer a motor erejének
38%-át az első kerekekhez, a 62%-át pedig a hátsó
kerekekhez irányítja. Az asszimetriára pedig logikus
magyarázat is van, mégpedig az, hogy minimálisra csökkentsék
a kormányra ható erőt, de ugyanakkor megtartsák a
BMW-kre oly jellemző hátsókerék meghajtás érzetét.
Mikor az négykerék meghajtású rendszer csúszást érzékel,
akkor kicsit lelassítja a kerekek sebességét, mégpedig
a fékrendszer aktivizálásával. Mindezek alatt, az erőhatást
megosztja azon kerekek között, amelyek egyensúlyban
vannak, s így újra irányíthatóvá válik az autó. Ez
persze nagyon összetettnek tűnik, de a valóságban
szinte észre sem vesszük, hogy helyettünk és értünk
dolgozik.
Műszaki jellemzők
Az összkerékhajtás mellett a 330xi szintén komoly előnyt
szerez a 3 literes motor által. A hathengeres erőforrás
olajozott finomsággal muzsikál, s ámulatba ejtő, 231 lóerőt
biztosít.
A BMW állítása szerint (s miért ne hinnénk nekik) a
manuális sebességváltóval felszerelt modell 6.6 másodperc
alatt, az automata változat pedig 7.5 másodperc alatt
gyorsul fel 100 km/órára. Szintén igényelhető az ötsebességes
Septronic automata sebességváltó, illetve a három módozatú
váltó, amivel választhatunk a normál automata váltások,
a sport váltások (ami agresszívebben kapcsol más-más
sebességi fokozatba a jobb gyorsulás érdekében) és a
kuplung nélküli váltások között.
Szintén lenyűgöző az új 330xi fékhatása. Az ABS-szel
is ellátott rendszer annyira hatásos, hogy némi időt
kell szánni arra, hogy hozzászokjunk. De mihelyt elsajátítottuk
a megfelelő használatát, akkor újabb biztonságérzetet
nyújt a tudat, hogy mi véd minket és családunkat.
Olyan tulajdonságokkal is ellátták ezt az autót,
amivel nem lesz mindenki maradéktalanul elégedett. Ez
pedig a sebességhez igazodó erő-kormányzás. A tavalyi
modellévhez képest újításnak számít, hogy a parkolásnál
használt kisebb sebességnél segítséget nyújt a autó
a kormányzáshoz, ugyanakkor sportos vezetéskor kisebb lökést
érzünk. Azonban nagyon úgy néz ki, hogy erre a gyártók
is ráébredtek, s valószínű, hogy ezt a következő évben
már nem fogják alkalmazni.
|
|
Kiváló az autó fékhatása
|
|
Belső
tér
A belső utastér (persze) a megszokott kényelmet és
luxust biztosítja. A választható ?Premium csomagban fényérzékeny
visszapillantó tükröket találunk, bőrkárpitozást,
eső érzékeny ablaktörlőket, illetve erősített napfénytetőt.
Szintén nem alapfelszerelés a nagynyomású fényszórómosó,
a lehajtható hátsó ülések, valamint a fűthető első
ülések. Ezek közül persze jó néhánynak
alapfelszerelésnek kellene lenni. Egy luxuskategóriájú
autóban ilyesmiért nem lehet manapság plusz pénzt elkérni.
A belső luxus ellenére meg kell említenünk azt is,
hogy a rádiót és klímát szabályzó gombok használata
szinte az őrületbe kergeti az embert. Még a használati
utasítás elolvasása után is át kell újra futni a leírást,
ha azt szeretnénk, hogy be tudjuk állítani az órát,
vagy befogjunk egy rádióállomást. Szintén furcsa a párátlanító
és jégtelenítő rendszer, hiszen csupán kétfokozatú:
ki és be lehet csupán kapcsolni, átmenet abszolút
nincsen.
De mindezt könnyedén megbocsátjuk és elfelejtjük a
kocsi volánja mögött ülve.